Donderdag 17 juli - Reisverslag uit Kooibaai, Sint Maarten van Paul Stege - WaarBenJij.nu Donderdag 17 juli - Reisverslag uit Kooibaai, Sint Maarten van Paul Stege - WaarBenJij.nu

Donderdag 17 juli

Blijf op de hoogte en volg Paul

18 Juli 2014 | Sint Maarten, Kooibaai

Ik ben op de luchthaven Charles de Gaulle in Parijs. Het wordt lang wachten, zes en een half uur, voordat mijn aansluitende vlucht naar Düsseldorf vertrekt. Inmiddels heb ik 2 kopjes koffie en een broodje gehad. De Volkskrant en de Telegraaf van vandaag heb ik ook al gelezen en ik mag nog 2 volle uren wachten voordat ik het vliegtuig in kan stappen.
Dan maar een terugblik op mijn vakantie op Sint Maarten. Ik heb een mooie tijd gehad bij Arlette. Het leven op het eiland is zo anders dan dat ik dat in Nederland gewend ben. Arlette heeft mij vaak gezegd dat ik er moet zijn geweest om dat gevoel te krijgen. En ze heeft gelijk gehad. Ik zal wat van mijn ervaringen en gevoelens op papier proberen te zetten. Daarbij realiseer ik mij dat ik waarschijnlijk tegen hetzelfde aan ga lopen als wat Arlette iedere keer tegen mij heeft verteld. Het is te beschrijven, maar om het gevoel echt te krijgen moet je er zelf zijn geweest.
Het eiland kent zijn rijke bewoners. Daar zie je echter weinig van, die leven achter hoge muren en hekken. Voor het grootste gedeelte zijn de inwoners in te delen tussen een 'middenklasse' tot uiterst arm. Het eiland is ook te verdelen naar het Franse en Nederlandse gedeelte. De bewoners bestaan uit vele nationaliteiten. Dit is te herleiden naar het verleden, de oorspronkelijke bewoners, de slavenhandel en het wisselen van eigendom door de overheersers Frankrijk, Nederland en Spanje.. Vandaar ook de talen op het eiland; de meest gangbare talen zijn Frans en Engels, maar ook Nederlands, Spaans en Papiamentu worden in meer of mindere mate gesproken.
Er zijn gebieden op het eiland waar je niet kunt komen zonder gevaar te lopen beroofd te worden. Voor meerdere gebieden geldt dat 's avonds, voor een aantal gebieden ook overdag. Als je 's avonds door sommige wijken rijdt doe je de portieren op slot. Aangereden worden in die wijken betekent niet dat je uitstapt om de schade op te nemen, maar dat je de portieren dicht houd en verder rijdt.
Mensen zijn ook heel behulpzaam. Arlette had een keer een lekke band en ze werd direct geholpen door een voorbijganger die haar band verwisselde toen hij zag dat zij daar problemen mee had; en dat zonder daar iets voor te willen ontvangen. Ook bij het kopen willen ze alles voor je doen als ze het gevoel hebben dat jij ze waardeert.
Sint Maarten is een eiland om je vakantie te gaan vieren. Het klimaat is het hele jaar door vrijwel hetzelfde. De temperatuur schommelt tussen gemiddeld 28 graden in winter en 33 in de zomer, met een maximum tot 35 graden. Er staat altijd wind, waardoor de temperatuur heel prettig voelt. Ook het water is uitstekend van temperatuur, tussen de 25 graden in de winter tot 28 graden in de zomer.
De mensen zijn heel sociaal. Zit je in de problemen dan helpen ze je. Naast het sociale is ook het amicale van toepassing. In de uitgaansgelegenheden praat iedereen met elkaar en krijg je al snel iets aangeboden.
De bewoners kijken tegen je aan afhankelijk van datgene wat je doet. Ben je student dan bekijken ze je met argwaan, ben je teacher dan kun je geen foutieve dingen doen.
De kinderen raken je graag aan, hangen aan je. Je bent belangrijk voor ze. Zij willen met je meelopen, bij jou in de buurt zijn, van jou horen dat ze het goed doen.
Het leven op het eiland is ook duur. Ik zag een paar pakjes post-it velletjes liggen voor achtentwintig dollar, waar we er bij de Action een euro voor betalen. Elektronica, sigaretten en alcohol daarentegen is een stuk goedkoper.
Het meest indrukwekkende is dat men van dag tot dag en van uur tot uur wel ziet wat te gaan doen. Plannen zoals wij Nederlanders dat doen kennen ze niet. Op Sint Maarten hoeven geen agenda's te worden getrokken omdat je over 3 maanden iets wilt afspreken. Indien je het leuk vindt om vanavond samen te gaan eten, uit te gaan of een film te gaan kijken dan stuur je een app naar je vrienden, je wacht op antwoorden en met een beetje geluk is het geregeld.
Haast en spoed zijn ook geen bekende woorden op het eiland. Neem de tijd om iets te gaan doen. Houd er rekening mee dat het wat langer kan gaan duren dan wat je gewend bent. Dingen waar wij ons in het geheel niet mee bezig houden kunnen op Sint Maarten veel tijd vergen. Voor het betalen van de maandelijkse nota voor het gebruik van energie of het internet kun je met een beetje pech 3 kwartier in de rij staan.
Sint Maarten is ook een eiland waarbij je afhankelijk bent van je auto. Fietsers zijn er vrijwel niet. Besluit je toch te fietsen dan moet je rekening houden met de fouten die de automobilisten maken. Ze drukken je van de weg of slaan voor je neus af. Lopen doe je over het algemeen naast de weg, waar de bodem bestaat uit harde zand, kiezel en stenen en waar veel ongelijkheden en kuilen zijn. Loop je toch over de weg dan is het opletten. ’s Avonds is lopen en fietsen niet aan te raden.
Voor mij is Sint Maarten een prachtig eiland om van een heel mooie vakantie te kunnen genieten. Ik zal echter niet voor dit eiland kiezen als mijn vaste verblijfplaats.
Ik heb een mooie en fijne tijd gehad bij Arlette.
Op het moment dat ik de laatste delen van mijn reis naar Sint Maarten op de site zet zijn de verslagen van mijn site inmiddels ruim 1200 keer (!!) bekeken. Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn verhaal.

  • 18 Juli 2014 - 06:08

    Truus:

    Fijn dat je weer thuis bent en dat je een fijne tijd hebt gehad samen met Arlette.

    En ja ik vond het leuk om je zo te volgen via deze site

  • 18 Juli 2014 - 07:36

    Lidy En Willem:

    Zo ken ik je weer....reisleider en ambassadeur.
    Het was een reis om met veel genoegen op terug te kijken.
    En je ziet nu de beelden voor je als Arlette straks weer allerlei verhalen vertelt.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik elke dag uitkeek naar het mailtje van Pauleffeweg waarin een nieuw verslag werd aangekondigd.
    Het was leuk om je te volgen.

    Welkom thuis!!!

  • 18 Juli 2014 - 07:57

    An Abee:

    Prachtige verhalen Paul ik heb er van genoten. Je bent nu wel weer thuis dus rust maar lekker uit. Zal wel afkicken worden maar het weer is mooi. Blij dat je op een mooie tijd kunt terug kijken. Gr. An

  • 18 Juli 2014 - 10:03

    Leny:

    Paul wat een mooi afsluitend verslag heb je geschreven. je krijgt zo echt wel een beetje beeld bij het eiland. Het moet fijn voor je zijn om het leven van je dochter deze jaren op St. Maarten beleefd te hebben. Nu kan je precies invoelen waar Arlette het over heeft als je haar weer spreekt. Ik vond het heel leuk om je verslagen te lezen. Wat is de moderne wereld toch in veel opzichten geweldig!

  • 18 Juli 2014 - 11:06

    Susan:

    Ook ik heb met veel genoegen je reisverslagen gelezen. Het moet niet alleen voor jou maar ook voor Arlette heel fijn zijn dat je bent geweest. Dat je nu het gevoel St Maarten begrijpt. Haar vrienden hebt gezien. Haar werk hebt kunnen bewonderen. Weten waar ze woont. En misschien verliefd op haar katje??? Ha, ha

    Nu is het hier in Nederland ook tropisch warm, dus die lange broek had je niet nodig. Kun je hier even afkicken.


  • 18 Juli 2014 - 15:03

    Mariet:

    Ook ik heb je reisverslagen gelezen en heb een beeld gekregen waar je dochter werkt en leeft.
    Heel fijn dat je weer goed bent thuis gekomen.
    Nu even rustig aan doen en dan de foto's rustig bekijken en een mooi boek van maken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Actief sinds 13 Juni 2014
Verslag gelezen: 758
Totaal aantal bezoekers 12245

Voorgaande reizen:

17 April 2016 - 11 Mei 2016

Sint Maarten 2016: Op herhaling

16 Juni 2014 - 17 Juli 2014

Sint Maarten 2014

Landen bezocht: